Alla inlägg den 29 december 2007

Av hyss - 29 december 2007 21:00

Undra när den blev fri och i från vad... Hade inte speciellt mycket att göra så jag passade på att googla några av min barndoms tv-program... håll till godo:

Privatdetektiven Kant: "Jag jobbade som privatdetektiv... i en stad som var så rutten att jag mår illa om jag tar dess namn i min mun..." Det börjar som en storstadssaga, mörk och hård, om ondska och godhet, fångenskap och frihet. Det slutar som en komedi om trauman, hysterier och skuldkänslor. Svenskt fritt barnprogram anno 1983....

Doktor Krall: Karl Krall var en person som hade levat i Tyskland vid seklets början, och han fick bli modell för Krister Brobergs nya roll som djurdoktor. Även Brehms "Djurens liv" var inspirationskälla. Doktor Krall är mannen som inte litar på människor, bara på djur. Han kämpar mot de sjukdomar och depressioner som kan drabba råttor, paddor, kaniner och hästar, men även mot sin assistent Rolfs alltför stora iver. Svensk barnprogram anno 1974

Tårtan: De tre sjömännen (och bröderna) Janos, Frasse och Hilding går iland, och får av en ödets nyck äganderätten till ett bageri. Deras försök att driva detta problematiska småföretag slår inte alltid väl ut. De tröstar sig då med jamsessions på saxofon, klarinett och dragspel. När det skall bakas blir det mest fummel och kladd. De tre bröderna är mycket olika; den förste är en dominant besserwisser, den andre är långsam och godhjärtad, den tredje söker ivrigt efter livets mening. Tillsammans skapar de äventyr som ibland är parodiska miniatyrer av världsdramatiken, från Faust till operett, ibland komiskt kongeniala skildringar av svårigheten att leva.

Konstigt att vi överhuvudtaget lever...


Av hyss - 29 december 2007 20:36

De har varit ett jordskalv i Borås, många har varit oroliga. Skadorna har bara varit materiella samt en del lätt chockade Boråsare. Här krävs en definition:

jordskalv, innebär att marken skakar och rör sig på grund av plötsligt utlösta rörelser i jordskorpan eller övre delen av manteln, den så kallade litosfären. Skakningarna kan orsaka svåra skador på byggnader, och om jordbävningen inträffar under havet kan en flodvåg, tsunami, utlösas och färdas långa sträckor och orsaka stor förödelse när den når land.

Det som utlöste dagens jordskalv som uppmättes till 3,5 på Rischtersskalan var min återkomst i motionsspåret, orkanen Pär återkom över sjuhäradsbygden, i och med min utandningsluft. Ja ja det blir väl bättre. Nu skall det göras deserrt till nyårsmiddagen.

Ovido - Quiz & Flashcards