Alla inlägg den 6 november 2007

Av hyss - 6 november 2007 23:26

I min pedagogiska gärning fick jag idag en Lidnerskknäpp. Jag gjorde en arkeologisk utgrävning i mitt lilla lilla trånga vindsförråd... Där hittade jag två flyttlådor med VHS-band med fin tv-underhållning o en del film jag samlat på mig under åren. Tänkte hitta lite fint material att visa för mina elever under morgondagen, om inte annat så för att läroplanen talar om ett historisktperspektiv på allt. Lite glad o småleende läser jag vad som finns på banden o väl en halvtimma försvinner i sorterandet o tittandet på dessa kassetter, sedan kommer mardrömmen igång: den gamla, men då så extremt hiteca (konstigt ord men men) videon(här bjuder jag på ett roligt klipp) är som jag vet inte vad men den låter som ett vinkraftverk på väg till Oz. Hur jobbigt är det inte att spola dessa analoga band fram o åter, det finns inga givna chapeter där den stannar av sig själv, man får gissa... vilken kass bildkvalitet hur stod man ut? Kom osökt in på det här med blandband man spelade in på den tiden. Inte nog med att man spelade in i realtid det skulle med omsorg väljas låtar också... hur hade man tid? eller varför lider jag så av teknikstress nu för tiden...

Ovido - Quiz & Flashcards